Stres w małych dawkach potrafi motywować do działania, jednak jego nadmiar niesie za sobą szereg negatywnych skutków.

Stresy, niepewność, napięcia hamują naszą witalność, przytłaczają, ograniczają drzemiące  w nas cudowne możliwości. Wszystko to jest nieodłącznym elementem naszej codzienności, bez względu na to, czy jesteśmy w czasie pandemii czy też nie.

Czy wiecie jak sobie z nimi radzić?

Otóż skutecznymi sposobami na pozbycie się napięć emocjonalnych, stresu, niepokoju i lęku mogą być:

  • zdrowa dieta – bo odżywiony organizm jest mniej podatny na czynniki zewnętrze, w tym stres; by mu to zapewnić, powinno się codziennie spożywać owoce i warzywa oraz produkty o wysokiej zawartości magnezu(na przykład czekoladę - należy jednak wybierać tę o jak największej zawartości kakao,
  • uprawianie sportu – bo wysiłek fizyczny wyzwala w organizmie endorfiny- powszechnie nazywane hormonami szczęścia - dlatego regularne ćwiczenia pomogą w rozładowaniu napięcia i poprawie nastroju, a dodatkowo wpłyną pozytywnie na wygląd, co może być dodatkowym czynnikiem motywującym,
  • spokojny sen, który powinien trwać nieprzerwanie co najmniej 7 godzin, wysypianie się to prosty i skuteczny sposób na rozładowywanie zebranego w ciągu dnia napięcia
  • ciepła kąpiel - to doraźny sposób radzenia sobie ze stresem (oraz spiętymi mięśniami), nie sposób jednak przecenić relaksujących właściwości ciepłej kąpieli z dodatkiem ulubionych soli lub płynów,
  • kontakt z bliskimi (rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, przyjaciele) - w sytuacjach stresowych często pomocny okazuje się kontakt z drugim człowiekiem, wydzielane podczas spotkań z najbliższymi oksytocyna  i endorfiny pomagają w relaksie i zdystansowaniu się od problemów.
  • ćwiczenia relaksacyjne - polecane są szczególnie treningi tai chi, jogi oraz trening autogenny Schultza,
  • ograniczanie social mediów. Możliwe że jesteś zależny od opinii na portalach społecznościowych. Zamiast witania dnia na Facebooku, zrób krótki trening,
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej

02

Łatwe ćwiczenie polegające na:

- usadowieniu się prosto na krześle, podnoszeniu ramion, tak jakby chciało się dosięgnąć uszu i spokojnym obracaniu głową raz w jedną, raz w drugą stronę,

- strząsaniu napięcia - należy stanąć z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia, wdychać powietrze nosem, podnosząc równocześnie ramiona i barki, zatrzymać na chwilę powietrze, by wydychając je, energicznie strząsać ramiona,

- rozciąganiu ciała - zależnie od możliwości powinno się siedzieć, stać lub leżeć                         i rozciągać mięśnie tak, jakby chciało się stać coraz dłuższym - co ciekawe, ziewanie                                        w trakcie tego ćwiczenia tylko zwiększy jego efekty,

- skupieniu - wbrew pozorom w życiu codziennym często brakuje skupienia, dlatego ćwiczenie to może pomóc w ograniczaniu stresu, trzeba po prostu przykładać uwagę do każdej wykonywanej czynności, skupiając się na chwili obecnej, dobrze jest unikać rozpraszaczy takich jak smartfon,

- uśmiechu - uśmiech, nawet sztuczny, pomaga w rozładowaniu napięcia poprzez obniżenie poziomu kortyzolu i zwiększenie odporności, by zaś wywołać naturalny uśmiech w stresujących warunkach, wystarczy pomyśleć o czymś sprawiającym przyjemność, mogą to być tak miłe miejsca, jak i wydarzenia - skutek będzie równie dobry.

Oto kilka nagrań, które mogą ułatwić Wam relaksację.

Pozdrawiam serdecznie - pedagog szkolny Adriana Gabryś

Bajka relaksacyjna o małym Kotku

https://www.youtube.com/watch?v=p9h8SChtrjI

Trening autogenny J. Schultza wg. A. Polender - Pszczoła Słoduszka

https://www.youtube.com/watch?v=QlnLpkLfgaI

Magiczna wyspa

https://www.youtube.com/watch?v=tRSEaTcHUII 

Fabryka trosk. Ćwiczenie uważności dla dzieci 5-10 lat

https://www.youtube.com/watch?v=QdNWszYUpwE

Uważność i spokój żabki

 https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&list=PL07rRQZTrCRDKQQYfMQD45sRb3wTyJzUZ

Bezpieczne miejsce. Ćwiczenie uważności dla dzieci 5-10 lat

https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI

Test spaghetti. Ćwiczenie uważności dla dzieci 5-10 lat

https://www.youtube.com/watch?v=h6h5XdU9690 

Moc góry. Ćwiczenie uważności dla nastolatków

https://www.youtube.com/watch?v=hB54eD0T2gY

Radzenie sobie z trudnymi emocjami 

https://www.youtube.com/watch?v=Ooa0ZYNIxCI

Muzyka:

https://www.youtube.com/watch?v=Aa6UVcSJjG8

https://www.youtube.com/watch?v=fsAH9uMwcac

https://www.youtube.com/watch?v=NGHXbjhtoi4

https://www.youtube.com/watch?v=fdBpgvqRDsQ

https://www.youtube.com/watch?v=_E1f4imOJcA

03