W luty obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu.
W związku z tym, uczniowie klasy 5b naszej szkoły realizowali na lekcji informatyki cykl tematów promujących bezpieczne korzystania z sieci.
Korzystając z materiałów udostępnionych na stronie Uniwersytetu Dzieci dowiedzieli się min. „Jak bezpiecznie korzystać z internetu”. Podczas lekcji uczniowie, poznali jakie niebezpieczeństwo wiąże się z umieszczaniem w Internecie swoich zdjęć czy informacji o sobie i innych. Poznali bezpieczne zasady umieszczania treści w internecie. Ułożyli kodeks zasad bezpiecznego publikowania w sieci. Dowiedzieli się także, jak się zachować, kiedy niepożądany materiał mimo wszystko trafi do internetu.
Kolejny temat to „Jak bezpiecznie płacić przez internet?” W czasie zajęć uczniowie poznali sposoby płatności internetowych i dowiedzieli się, że każdy z nich może być wykorzystany do kradzieży środków pieniężnych. Biorąc udział w zabawie, przekonali się, na czym polega oszustwo “na znajomego”. Następnie – oglądając miniwykład – dowiedzieli się o innych technikach internetowych oszustw. Poznali niektóre z metod bezpiecznego wykonywania płatności elektronicznych – m.in. jak rozpoznawać fałszywe linki oraz tworzyć bezpieczne hasło. Na koniec, pracując w zespołach, zapisali zasady bezpiecznego zachowania
w Internecie, aby nie dać się oszukać.
Na zakończenie zastanowiliśmy się nad tym „Czym zagraża nam sztuczna inteligencja?” Choć niektórym z nas sztuczna inteligencja może kojarzyć się z filmami sciene-fiction
i bardzo odległą przyszłością, tak naprawdę już teraz jest wszechobecna w naszym życiu: wyposażone są w nią nasze smartfony, przeglądarki internetowe w komputerach, zegarki, samochody, odkurzacze… Zajęcia otworzył pokaz krótkiego miniwykładu, z którego uczniowie dowiedzieli się jakie możliwości daje współcześnie stosowanie sztucznej inteligencji. W formie zabawy doświadczyli jak inteligentny system rekomendacji stosowany powszechnie przez wyszukiwarki internetowe może ograniczać nasz dostęp do informacji
i zawężać nasze pole widzenia, czyli jakie zagrożenia niesie ze sobą sztuczna inteligencja na przykładzie działania mechanizmu powstawania tzw. baniek informacyjnych. Na zakończenie uczniowie podawali przykłady, jakie inne zagrożenia może nieść ze sobą powszechne zastosowanie sztucznej inteligencji.
Na zakończenie cyklu zajęć uczniowie wykonali plakaty ilustrujące jak mądrze korzystać
z nowoczesnych technologii i jednocześnie dbać o swoje bezpieczeństwo.